کد مطلب:231584 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:182

در فضیلت بسم الله الرحمان الرحیم
28- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: بسم الله الرحمان الرحیم نزدیك تر است به اسم اعظم خداوند از سیاهی چشم به سپیدی آن، سپس فرمود: پدرم هرگاه می خواست از منزل بیرون شود می فرمود:



[ صفحه 576]



«بسم الله الرحمان الرحیم خرجت بحول الله و قوته لا بحولی و قوتی بل بحولك و قوتك یا رب متعرضا به لرزقك، فاننی به فی عافیة».

29- حضرت رضا از پدرانش روایت كرده كه امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:

بسم الله یكی از آیات «فاتحة الكتاب» است، از حضرت رسول (ص) شنیدم می فرمود: كه خداوند متعال به من فرمود: ای محمد ما به تو فاتحة الكتاب و قرآن را بخشیدیم، و بر من منت گذاشت و او را در مقابل قرآن قرار داد و فرمود: «و لقد آتیناك سبعا من المثانی و القرآن العظیم»، و در میان سوره قرآن تنها از آن نام برد.

خداوند متعال محمد صلی الله علیه و آله را به بسم الله مخصوص گردانید و از پیغمبران خود كسی را در این باره با وی شریك قرار نداد، فقط به حضرت سلیمان علیه السلام عطا فرمود، و در داستان بلقیس در قرآن مجید فرمود: «القی الی كتاب كریم انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمان الرحیم».

اگر كسی آن را بخواند و معتقد به ولایت آل محمد باشد و از اوامر آنها اطاعت كند و به ظاهر و باطن آن آیه شریفه عمل كند خداوند به هر حرفی از آن یك حسنه به او می دهد، كه هر یك از آنها از همه خیرات دنیا و اموال آن بهتر است.

هر كس گوش فرادهد به كسی كه بسم الله را قرائت كند، خداوند به همان اندازه كه به قاری ثواب می دهد به گوش دهنده نیز عطا می كند.

اینك از این ثواب و خیر كثیر بهره گیرید و خود را از این نعمتی كه به شما روی آورده محروم نكنید، و از این غنیمت هر چه می خواهید استفاده نمائید كه بعد از



[ صفحه 577]



این حسرت آن در دل شما خواهد ماند.